Statut
Statut „Lądeckiego Towarzystwa Historyczno-Eksploracyjnego”
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Stowarzyszenie działające na podstawie niniejszego Statutu nosi nazwę: „Lądeckie Towarzystwo Historyczno-Eksploracyjne” (dalej Towarzystwo).
§ 2
Terenem działania Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a jego siedzibą miasto Lądek-Zdrój (Plac Staromłyński 2/1, 57-540 Lądek-Zdrój). Dla realizacji celów statutowych towarzystwo może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 3
Towarzystwo jest osobą prawną i podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego.
Rozdział 2
Cele i sposoby ich realizacji
§ 4
Celem Towarzystwa jest:
1) popularyzacja, uczestnictwo, rozwój i organizacja działań w zakresie propagowania historii wśród dzieci, młodzieży i dorosłych,
2) podtrzymywania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
3) podejmowanie zgodnej z prawem, zorganizowanej działalności eksploracyjnej, mającej na celu ochronę różnorakich śladów i świadectw historii regionu, połączonej z informacją i upublicznieniem efektów tej działalności,
4) uzupełnianie i wzbogacanie kolekcji muzealnych o przedmioty odnalezione w trakcie prowadzonych działań eksploracyjnych, w szczególności w muzeach, które współpracują z Towarzystwem.
5) prowadzenie działalności edukacyjnej wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych,
6) organizowanie wystaw, wykładów, konferencji, pokazów,
7) udział w zjazdach, wystawach, wykładach, konferencjach,
8) prowadzenie działalności wydawniczej i edytorskiej zmierzającej do pogłębienia wiedzy historycznej społeczeństwa oraz członków Towarzystwa,
9) czynny udział w życiu naukowym środowisk lokalnych dotyczącym propagowania wiedzy o historii regionu,
10) integracja osób i środowisk zainteresowanych historią i kulturą regionalną,
11) poznawanie przeszłości rodziny, miejscowości, regionu, kraju,
12) upowszechnianie wiedzy historycznej związanej z regionem, krajem,
13) budzenie zainteresowania historią w społeczności lokalnej, a w szczególności wśród młodzieży,
14) kształtowanie postaw patriotycznych i aktywności społecznej,
15) wspieranie inicjatyw społeczności lokalnych,
16) inspirowanie, aktywizowanie i integrowanie mieszkańców na rzecz wszechstronnego rozwoju miasta,
17) dokumentowanie i popularyzowanie dorobku historycznego i współczesnego miasta,
18) pozyskiwanie i pomnażanie środków materialnych służących celom działalności towarzystwa,
19) ochrona zabytkowych nagrobków oraz opieka nad mogiłami osób zasłużonych spoczywających na cmentarzach Gminy Lądek-Zdrój,
20) dokumentowanie starych nagrobków oraz popularyzacja wiedzy na ich temat,
21) gromadzenie środków niezbędnych na konserwację i odbudowę nagrobków,
22) konserwację zabytków i eksponatów muzealnych oraz finansowe i osobowe wspieranie prac konserwatorskich – konserwację i ochronę miejsc i budynków zabytkowych i historycznych oraz zabytkowych obiektów ruchomych,
23) nawiązywanie kontaktów i współpracy pomiędzy innymi towarzystwami, muzeami, instytucjami, których działalność związana jest z historią regionu i kraju, mających na celu jak najlepsze wykorzystanie wiedzy i umiejętności w zakresie dokumentacji i eksploracji.
24) promocja i organizacja wolontariatu.
§ 5
Towarzystwo realizuje swe cele poprzez:
1) prowadzenie działalności dydaktycznej – szkoleń, sympozjów, prezentacji, seminariów, warsztatów, konferencji, wymian międzynarodowych,
2) prowadzenie działalności wydawniczej, informacyjnej i promocyjnej,
3) współpracę z instytucjami państwowymi, muzeami, towarzystwami, organami administracji rządowej, samorządami terytorialnymi, organizacjami ochrony przyrody i środowiska naturalnego oraz podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą w zakresie zgodnym z celami Towarzystwa.
4) przygotowywanie legalnych, jawnych akcji eksploracyjnych opartych o niezbędne, określone prawem pozwolenia, zgodnie z celami Towarzystwa.
5) tworzenie programów edukacji regionalnej dla oświaty,
6) prowadzenie działalności aktywizującej i integrującej małe, lokalne wspólnoty,
7) organizowanie kształcenia i podnoszenia kwalifikacji członków, w dziedzinach i kierunkach przydatnych dla realizacji celów statutowych,
8) wypowiadanie się w sprawach publicznych będących przedmiotem zainteresowania Towarzystwa,
9) gromadzenie dokumentów, relacji świadków, zdjęć,
10) inwentaryzację tablic pamiątkowych, pomników, miejsc pamięci, krzyży itp.,
11) upamiętnianie osób i wydarzeń przez inicjowanie budowy pomników, tablic pamiątkowych, miejsc pamięci,
12) inicjowanie i pomoc w nadawaniu imion szkołom, ulicom, placom,
13) pomoc w opiece nad miejscami pamięci narodowej w gminie,
14) przeprowadzanie remontów starych nagrobków, przywracających im ich pierwotny wygląd,
15) inspirowanie podejmowania prac konserwatorskich i remontowanie istniejących obiektów,
16) prowadzenie lustracji i stanu zachowania na cmentarzach Gminy Lądek-Zdrój,
17) popularyzowanie wiedzy o starych cmentarzach poprzez opracowania monograficzne i inne publikacje,
18) pomoc w organizacji imprez i uroczystości patriotycznych i rocznicowych,
19) realizację zadań publicznych w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji,
20) wszelkie inne formy działania dozwolone prawem, a sprzyjające realizacji statutowych celów organizacji.
Rozdział 3
Członkowie Towarzystwa
§ 6
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) honorowych.
§ 7
Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każdy obywatel polski, a także cudzoziemiec, bez względu na miejsce zamieszkania.
§ 8
- Członków zwyczajnych przyjmuje Zarząd zwykłą większością głosów, po złożeniu przez nich pisemnej deklaracji według wzoru określonego przez Zarząd.
- Członkostwo powstaje z dniem podjęcia przez Zarząd uchwały o przyjęciu; o podjęciu uchwały o przyjęciu bądź odmowie przyjęcia Zarząd zawiadamia pisemnie zainteresowanego.
- Założyciele Towarzystwa, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o rejestrację Towarzystwa, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się postanowienia sądu o zarejestrowaniu Towarzystwa / wpisania Towarzystwa do ewidencji prowadzonej przez Starostę.
§ 9
- Członkowie zwyczajni mają prawo:
1) uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym,
2) wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa,
3) brać czynny udział we wszystkich formach działalności Towarzystwa,
4) zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Towarzystwa i żądać informacji o sposobie ich załatwienia oraz oceniać działalność władz Towarzystwa,
5) otrzymywać od władz Towarzystwa pomoc w realizacji statutowych zadań,
6) korzystać z urządzeń Towarzystwa,
7) korzystać z innych uprawnień wynikających z działalności statutowej Towarzystwa.
- Członek Towarzystwa może udzielić pisemnego pełnomocnictwa osobie mającej pełną zdolność do czynności prawnych do wykonywania uprawnień, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem prawa do bycia wybieranym do władz Towarzystwa.
§ 10
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
1) troszczyć się o dobro i rozwój Towarzystwa,
2) uczestniczyć w działalności Towarzystwa,
3) przestrzegać Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
4) opłacać regularnie składki.
§ 11
- Członkostwo w Towarzystwie ustaje wskutek:
1) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego lub honorowego,
2) wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie,
3) wykluczenia z Towarzystwa.
- Wykluczenie z Towarzystwa może nastąpić w przypadku naruszenia przez członka postanowień Statutu, nieprzestrzegania uchwał władz Towarzystwa lub niepłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż jeden rok. Zarząd ma prawo w takiej sytuacji zamiast wykreślenia członka, zdecydować o zmianie jego statusu członkowskiego i przyznaniu mu statusu członka honorowego.
- Uchwałę o wykluczeniu podejmuje Zarząd. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od jej doręczenia uchwały o odwołaniu wraz z jej uzasadnieniem.
- Postanowienia ustępów poprzedzających stosuje się odpowiednio do członków honorowych.
§ 12
Członkiem honorowym może być każda osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działaniem Towarzystwa, która udziela mu pomocy finansowej lub w jakiejkolwiek innej formie wspiera działania Towarzystwa.
§ 13
Członka honorowego przyjmuje Zarząd na podstawie pisemnego zgłoszenia.
§ 14
- Członkowie honorowi uprawnieni są do korzystania z praw członka zwyczajnego z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, a na Walnym Zebraniu Członków przysługuje im tylko głos doradczy.
- Członkowie honorowi udzielają pomocy Towarzystwu w realizacji jego zadań statutowych i przestrzegają postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa.
- Członkowie honorowi mają prawo uczestniczenia w walnych posiedzeniach.
Rozdział 4
Walne Zebranie Członków
§ 15
- Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1) określenie głównych kierunków programu działania Towarzystwa,
2) rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu,
3) udzielania Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
4) wybór Zarządu, w tym Prezesa i Wiceprezesa (4 letnia kadencja),
5) odwoływanie członków władz Towarzystwa,
6) uzupełnianie składu władz Towarzystwa, w tym Zarządu,
7) rozstrzyganie odwołań od uchwał o wykreśleniu z listy członków w wypadku przewidzianym w § 11 ust.3,
8) określenie wysokości składki członkowskiej,
9) dokonywanie zmian w Statucie,
10) decydowanie o rozwiązaniu Towarzystwa,
11) decydowanie o innych sprawach, jeżeli wynika to z postanowień Statutu,
12) decydowanie o innych sprawach Towarzystwa nie zastrzeżonych postanowieniami Statutu do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 16
- Po zarejestrowaniu Towarzystwa Komitet Założycielski zwołuje pierwsze inauguracyjne Walne Zebranie Członków, na którym zostanie wybrany Zarząd na pierwszą kadencję.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwoływane jest raz w roku przez Zarząd i jest poświęcone w szczególności sprawom wymienionym w § 18 ust. 2 pkt 1-5.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zostaje zwołane przez Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na pisemny wniosek 1/3 liczby członków Towarzystwa.
- Zarząd ma obowiązek zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w celu rozpatrzenia odwołania od uchwały, o której mowa w § 11 ust. 3, oraz w celu uzupełnienia składu władz Towarzystwa w ciągu 30 dni od dnia złożenia przedmiotowego odwołania albo od dnia zmniejszenia się składu władz.
- Walne Zebranie zwołuje Komisja Rewizyjna w przypadku, gdy:
1) Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od upływu roku od dnia poprzedniego Zwyczajnego Walnego Zebrania Członków,
2) Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1-2,
3) Zarząd nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w przypadkach i terminie określonym w ust. 4.
- Organ zwołujący Zwyczajne Walne lub Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków powinien powiadomić wszystkich członków Towarzystwa na piśmie, za potwierdzeniem odbioru, o jego terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed tym terminem.
- Porządek obrad może być przez Walne Zebranie Członków zmieniony lub rozszerzony.
§ 17
- Jeżeli ust. 2 nie stanowi inaczej, Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania obecnych na Walnym Zebraniu Członków. Dopuszcza się możliwość udziału w obradach i głosowaniu przy użyciu nowych technologii (np. spotkanie na skypie, telekonferencja).
- Uchwały w sprawie zmiany Statutu i rozwiązania Towarzystwa Walne Zebranie Członków podejmuje bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków.
- Jeżeli Walne Zebranie Członków nie może podjąć uchwał, o których mowa w ust. 2, z powodu braku wymaganego kworum, zwołuje się w ciągu miesiąca kolejne Walne Zebranie Członków, na którym można podjąć te uchwały bezwzględną większością głosów, niezależnie od liczby obecnych na nim członków uprawnionych do głosowania.
Rozdział 5
Zarząd Towarzystwa
§ 18
Zarząd składa się z 2 członków (prezesa oraz wiceprezesa).
§ 19
Do kompetencji Zarządu należy:
1) kierowanie bieżącą działalnością Towarzystwa,
2) reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
3) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
4) przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
5) zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
6) ustalanie budżetu Towarzystwa,
7) podejmowanie decyzji w innych sprawach, jeżeli wynika to z postanowień Statutu.
§ 20
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, ale nie rzadziej niż raz na kwartał.
- Uchwały Zarządu zapadają jednomyślnie, przy aprobacie wszystkich członków zarządu.
§ 21
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
1) upływu 4 letniej kadencji,
2) ustania członkostwa w Towarzystwie,
3) pisemnego zrzeczenia się udziału w tych władzach,
4) odwołania przez Walne Zebranie Członków na wniosek co najmniej 75% członków Towarzystwa.
- W razie niedokonania wyboru nowego Zarządu na Walnym Zebraniu Członków, po upływie 4 letniej kadencji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, dotychczasowy Zarząd pełni swoje obowiązki do czasu wyboru nowych władz.
- Wybór nowego Zarządu musi zostać dokonany najpóźniej w ciągu 3 miesięcy od dnia upływu 4 letniej kadencji poprzednich władz Towarzystwa. W razie niedokonania wyboru nowych władz w terminie określonym w zdaniu poprzednim na każdym z członków Towarzystwa ciąży obowiązek powiadomienia o tym fakcie organu nadzorującego działalność Towarzystwa.
Rozdział 6
Komisja Rewizyjna
§ 22
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, w tym przewodniczącego.
- Liczbę członków Komisji Rewizyjnej ustala Walne Zebranie Członków.
- Komisja Rewizyjna konstytuuje się na pierwszym posiedzeniu po jego wyborze.
- W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział w posiedzeniach Zarządu.
§ 23
- Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Towarzystwa.
- Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
1) przeprowadzanie co najmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Towarzystwa,
2) kontrola przynajmniej raz w roku stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem przez Zarząd,
3) kontrola przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Członków przez Zarząd,
4) przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosków w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
5) zwoływanie Walnego Zebrania Członków w przypadku określonym w § 16 ust. 5.
§ 24
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby jej członków. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego.
Rozdział 7
Majątek i fundusze Towarzystwa
§ 25
Majątek Towarzystwa powstaje z:
1) wpływów ze składek członkowskich,
2) wpływów z darowizn, spadków i zapisów,
3) wpływów z dotacji,
4) ofiarności publicznej,
5) dochodów z majątku Towarzystwa,
6) innych źródeł.
§ 26
Towarzystwo nie prowadzi działalności gospodarczej.
§ 27
Do składania oświadczeń woli w imieniu towarzystwa, w tym w sprawach majątkowych, uprawnionych jest jeden członek zarządu (prezes lub wiceprezes). Wyjątkiem jest sprawozdanie finansowe towarzystwa, pod którym zgodnie z art. 52 ust. 2 ustawy o rachunkowości, podpisują się wszyscy członkowie zarządu.
Rozdział 8
Rozwiązanie Towarzystwa
§ 28
W uchwale o rozwiązaniu Towarzystwa wyznacza się likwidatora oraz określa sposób likwidacji i przeznaczenia majątku.
§ 29
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.